Sunday, June 6, 2010

Bako National Park


Taman Negara Bako merupakan taman negara tertua di negeri Sarawak. Daripada yang kita ketahui, taman negara ini terletak di Muara Tebas. Walaupun ia diantara taman negara yang terkecil, tetapi ia tidak pernah mengecewakan pengunjung malah ia boleh dikatakan paling menarik kerana mempunyai hampir semua tumbuh-tumbuhan di Borneo.

Antara tarikan utama di sini ialah, teluknya yang terlindung dan tanjung berbatu dengan tebing curam yang mengagumkan berhadapan dengan Laut China Selatan.Taman Negara Bako juga merupakan taman negara yang paling mudah dilawati untuk aktiviti memerhati monyet belanda.


Pelbagai jenis pengangkutan awam disediakan untuk ke Bako. Teksi, bas, van sewa, kereta sewa, van sapu.. Ops! Tapi, saya cadangkan kepada anda semua supaya menggunakan perkhidmatan bas PETRA JAYA NO. 6, kerana tambang yang lebih murah iaitu hanya RM2.50. Selepas itu, apabila sampai di Kampung Bako, anda bolehlah menyewa bot untuk ke Taman Negara Bako. Disini terdapat pondok hutan, tandas awam, bilik mandi, kantin dan pusat maklumat untuk para pelancong.


Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pejabat Tourism Malaysia Sarawak di talian :
+6082-246 575 / 775 E-mel: mtpbkch@tourism.gov.my

Ataupun susah-susah anda sendiri layari laman web ni.

www.tourism.gov.my

No comments:

Post a Comment